Nawigacja

Reforma edukacji


e-dziennik

Ostatnie artykuły

Polecamy

Aktualnie online

-> Gości online: 5

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 332
-> Najnowszy użytkownik: rafalbejtka

Logopeda

Logopeda w Szkole Podstawowej nr 63

 

Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka oraz jego powodzenia szkolne. Zaburzenia i wady wymowy w znacznym stopniu utrudniają osiąganie sukcesów w szkole. Prawie wszystkie dzieci z wadami wymowy mają kłopoty w nauce, zwłaszcza w zakresie czytania i pisania. Największą grupę wad wymowy spotykanych w szkole na etapie kształcenia zintegrowanego stanowią wady artykulacyjne określane mianem dyslalii.

Dyslalia, to wady wymowy dotyczące artykulacji, gdzie realizacja fonemów odbiega od normy, ustalonej przez społeczny zwyczaj /są to: seplenienia, rerania, mowa bezdźwięczna, nieprawidłowa wymowa głosek /k,g//.

W pierwszych tygodniach nowego roku szkolnego przeprowadzam wśród klas zerowych oraz klas I - III badanie mowy.

Badanie dotyczy:

* sprawdzenia poprawności wymowy dziecka od strony artykulacyjnej oraz gramatycznej,

oraz obserwacji:

* zasobu słownictwa,

* sposobu oddychania i połykania,

* narządów artykulacyjnych / sprawności i stanu uzębienia, języka, podniebienia, ust/.

W klasach zerowych oraz w klasach I dodatkowo sprawdzam stan słuchu fonematycznego dziecka, który pełni wiodącą rolę w nauce czytania i pisania.

W wyniku późniejszych spotkań z rodzicami, dzieci wymagające systematycznej pomocy logopedycznej zostają zapisane na terapię.

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu /w przypadku złożonych wad wymowy/ lub co dwa tygodnie.

Terapia logopedyczna składa się z trzech zasadniczych etapów:

* etap przygotowawczy,

* etap wywołania prawidłowego wzorca artykulacyjnego danej głoski,

* etap utrwalenia tego wzorca w mowie spontanicznej.

Powodzenie w usuwaniu wady wymowy zależy od wielu czynników, m.in. od:

* stopnia złożoności wady wymowy dziecka,

* indywidualnych i rozwojowych właściwości dziecka,

* od czasu rozpoczęcia terapii logopedycznej,

* regularności zajęć,

* doboru metod postępowania,

* współpracy rodziców dziecka z logopedą,

* współpracy dziecka z logopedą.

W postępowaniu logopedycznym niezbędne jest stosowanie ogólnych zasad, z których na pierwszy plan wysuwa się zasada, że im wcześniej się rozpocznie terapię, tym lepiej. Konieczne jest przy tym zindywidualizowane podejście do ucznia.

Niezbędnym elementem terapii jest współpraca z rodzicami dziecka, polegająca na rzetelnym kontynuowaniu zaleconych ćwiczeń w domu - systematycznie, codziennie - najlepiej w postaci krótkotrwałych ćwiczeń /5 - 10 - minutowych/.

logopeda: Teresa Jurek

 

Komentarze

Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Wygenerowano w sekund: 0.07
6,858,800 Unikalnych wizyt