Nawigacja

Reforma edukacji


e-dziennik

Ostatnie artykuły

Polecamy

Aktualnie online

-> Gości online: 3

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 331
-> Najnowszy użytkownik: DJ

Przygotowanie do nauki czytania

Nauka czytania

1. Zabawy słowem:

- tworzenie z dzieckiem rodziny wyrazów:

np. nos, nosek, noski, noseczek itp.

Można je realizować w każdej sytuacji: podczas spaceru, niezadowolenia z czegoś lub radości z jakiegoś powodu, zachwytu nad czymś np. słońce, słoneczko, słoneczny, słonko, deszcz, deszczowo, deszczyk, deszczowy,

 

- tworzenie rymowanek:

np. szyba - ryba, pasy - kasy,  kosze - nosze itp.


- tworzenie nowych wyrazów z istniejącego poprzez dodanie zakończenie:
np.las - (ka, er, ek) itp. lis - (ek, ty, ki) itp.


Zabawy dźwiękiem:


- można bawić się będąc na powietrzu: zabawiamy się w nasłuchiwanie śpiewu ptaków, bicie dzwonu, włączanych silników samochodowych itp., a następnie odtwarzanie tych dźwięków,


- zabawa odwrotna: w rodzinnym gronie jedna osoba podaje dźwięki, a inne odgadują co wydaje taki dźwięk (można dołączyć do zabawy fanty).


Słuchanie, obserwowanie i wypowiadanie się:


(potrzebne będą obrazki, bajki, puzzle, układanki, rozsypanki obrazkowe, kolorowanki)

- czytanie tekstów bajek przez dorosłych i aktywne uczestniczenie dziecka w szukaniu na obrazku bohaterów, nazywaniu ich, kończeniu rymowanego wierszyka, albo przewidywaniu dalszego ciągu opowiadania,

- tworzenie zdania do obrazka,

- ustne opowiadanie o tym co widzi lub o czym usłyszało, albo co pokolorowało (pomagamy dziecku w tym, by oddało sens, możemy zadawać pomocnicze pytania, pomóc w dokończeniu myśli).

Zabawy w wysłuchiwanie dźwięków mowy:

- podajemy sylaby, a dziecko tworzy z nich wyrazy: np. ma - ma, dziecko mówi, co usłyszało i odpowiada mama,

(ważne, by początkowo były wyrazy 2 sylabowe, dopiero gdy z nimi sobie radzi, przechodzimy do dłuższych)

- podajemy pierwszą głoskę w wyrazie, a potem pozostałą część i pytamy, co dziecko słyszy np. o - sa, a - parat, i - gła, e - kran, u - lica,

- podajemy ostatnią głoskę w wyrazie, najlepiej gdy początkowo będzie to spółgłoska np. ma - k, dome - k, ko - t, so - k,

- podawanie dźwięków i poproszenie o pokazanie na obrazku, co powiedzieliśmy,

(Tego typu ćwiczenia proponujemy wykonywać podczas oglądania obrazków, czytania ilustrowanych opowiadań, spacerów, zabaw ruchowych, podczas gdy dziecko pomaga w czynnościach domowych np. mówimy do dziecka podaj mi: c - u – k – i - e – r, s - ó - l itp.)

- podajemy wyraz, a dziecko mówi jakie głoski słyszy: kot, mówi k - o - t, itp (ważne, aby początkowo były to wyrazy 3 literowe, zakończone spółgłoską, a następnie przechodzimy do dłuższych)

Zabawy w rozpoznawanie liter – początkowo bez dwuznaków i zmiękczeń:

(wykorzystujemy litery drukowane, z klaserów, klocków, z różnego rodzaju rozsypanek oraz obrazki)

- częściowe zakrywanie, próby odgadywania jaka to może być litera,

- pokazujemy literę nazywamy ją, a następnie dziecko wyszukuje wśród innych tą właściwą,

- pokazujemy literę, i prosimy, by dziecko wyszukało obrazek, na którym jest wyraz rozpoczynający się od niej,

- odwrotne ćwiczenie do poprzedniego, pokazujemy dziecku obrazek, a ono szuka litery, od której wyraz się rozpoczyna,

- zabawy ruchowe na literach dużego formatu rozłożonych na podłodze: dzieci chodzą po nich tak, by oddać ich kształty i je nazywają,

- skakanie i przeskakiwanie z jednej litery na drugą  po podanym poleceniu w jaki sposób ma się to odbywać,

- zabawy w rozpoznawanie liter przy jednoczesnym ćwiczeniu w rozpoznawaniu stron ciała, czyli prawej i lewej ręki: tworzymy planszę z literami, a pod nimi piszemy l - jak lewa p - prawa, r - razem. Dziecko czyta wskazaną literę jednocześnie podnosząc właściwą rękę lub obie razem np.

P B K W O
l  p r  p  r


Czytanie globalne: dziecko czyta podpisy pod przedmiotami w najbliższym otoczeniu, kojarząc przedmiot z podpisem i zapamiętuje obraz tego wyrazu (drukujemy wyrazy 3 – 5 literowe podpisujące np. okno, ekran, noga, nos, wazon itp.).

Czytanie na klockach lub przy użyciu alfabetu ruchomego - najpierw łączymy litery będące samogłoskami ze spółgłoskami – o
….s, e….s, u….s, a….s, długo czytamy samogłoskę, a następnie dokładamy ją do następnej litery i odczytujemy razem os, es, us, as, ćwiczymy tak z innymi literami, następnie dokładamy kolejne np. do os..a, la..s, li...s, a następnie przechodzimy do wyrazów 4 literowych itd.

Ważne!

Nie należy przechodzić do trudniejszych zadań  jeśli nie zostały przez dziecko opanowane łatwiejsze. To, co dorosłym wydaje się łatwe, dla dziecka może być bardzo trudne. Obserwujmy swoje dzieci i dajmy im szansę do indywidualnego tempa pracy i rozwoju!


Opracowały:

Ewa Kilichowska i Iwona Smoczyńska

Komentarze

Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Wygenerowano w sekund: 0.05
6,643,315 Unikalnych wizyt